سید امین حسینی

SEO

Digital Marketing

سید امین حسینی

SEO

Digital Marketing

نوشته های بلاگ

کلمه کلیدی چیست؟

خرداد 23, 1401 سئو
کلمه کلیدی چیست؟

کلمه کلیدی

کلمات کلیدی، کلماتی هستند که کلیت محتوای سایت شما را بیان می کنند. این کلمات، عبارات یا کلماتی هستند که توسط کاربر در موتورهای جستجو سرچ می شوند. بصورت کلی می توان گفت، اگر محتوای سایت را بصورت کامل بخوانیم و تمام آن را در یک عبارت یا کلمه توصیف کنیم به آن کلمه یا عبارت، کلمه کلیدی می گویند. کلمه یا عبارتی که برای توصیف محتوا می باشد بسیار مهم است، این عبارت باید به عبارتی که کاربر در مورد موضوع محتوا سرچ می کند بسیار نزدیک باشد.

وجود کلمات کلیدی در محتوای تولیدی، می تواند کاربران را به سمت سایت شما هدایت کند. این کلمات همچنین به کاربر کمک می کنند تا بتواند اطلاعات مورد نظرش را به خوبی پیدا کند. موتوهای جستجو نیز برای تعیین رتبه صفحات وب سایت ها از کلمات کلیدی استفاده می کنند. اگر در محتوای تولید شده از کلمات کلیدی مناسب (کلمات کلیدی مرتبط به موضوع و نزدیک به سرچ کاربر) استفاده شود، احتمال اینکه کاربر در نتیجه جستجو به محتوای سایت شما بر بخورد بیشتر است.

کلمه کلیدی 300x169 - کلمه کلیدی چیست؟

چگونه کلمه کلیدی مناسب انتخاب کنیم؟

کلمات کلیدی بصورت کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

  • کلمات کلیدی مرتبط با برند (Branding Key Words)

این کلمات یا عبارات کلیدی شامل مواردی می شوند که مرتبط با یک برند است. مانند نام شرکت، نمایندگی ها، محصولات انحصاری و …

  • کلمات کلیدی عمومی (Non Branding Key Words)

این دسته از کلمات کلیدی شامل محصولات و خدماتی است که مختص به یک شرکت خاص نیست و تمامی شرکت ها آن را ارائه می کنند.

کلمات کلیدی نقش مهم و اساسی در جایگاه سایت شما ایجاد می کنند. این اهمیت به قدری زیاد است که اگر عبارت یا کلمه ای نامناسب را به عنوان کلمه کلیدی انتخاب کنید، این عبارت یا کلمه می تواند ضربه سنگینی به سایت شما وارد کند.

برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب بهتر است ابتدا یک لیست از کلمات کلیدی انتخاب کنید.

برای انجام این کار می توان از ابزارهای مختلفی مانند Keyword Planner, SEMRush, پیشنهادات سرچ گوگل، Seed Keywords, Ahref و … استفاده کرد.

سپس از بین کلمات کلیدی انتخاب شده، کلمات کلیدی با رقابت پایین را پیدا کنید.

برای پیدا کردن کلمات کلیدی که دارای رقابت فوق العاده هستند می توانیم از افزونه Mozbar برای Google Chrom کمک بگیریم. این افزونه رایگان، رقابت هر کلمه کلیدی را در نتایج جستجو نشان می دهد.

بعد از پیدا کردن کلمات کلید با رقابت پایین، باید حجم جستجو کلمات شناسایی شود.

برای شناسایی حجم جستجو (میزان جستجو ماهانه) می توان از ابزار Keyword Planner گوگل کمک گرفت. با کمک این ابزار می توان داده های مورد نظر را با میزان رقابت آن ها استخراج کرد.

keywords 300x300 - کلمه کلیدی چیست؟

در مرحله بعد ارزیابی احتمالی درآمد را بررسی می کنیم.

با انجام این کار می توانیم به کلمات کلیدی که جستجو زیاد اما رقابت کمی دارند، دسترسی پیدا کنیم.

در ابزار Keyword Planner، قسمت Top of page bid لیستی از قیمت هر کلمه کلیدی ارائه شده است که این هزینه ها برای قرار دادن آگهی شما (و دریافت کلیک) در بالای صفحه اول گوگل است. به این صورت هرچه کلمه کلیدی در بالای لیست باشد ارزشمندتر است.

زمانی که لیستی از کلمات با ارزش را بدست آوردیم، CTR (میزان کلیک) را بررسی می کنیم.

در این مرحله بررسی می کنیم افرادی که جستجو انجام می دهند، چگونه بر روی نتایج کلیک می کنند. سایت Ahref اطلاعات کاملی در مورد کلیک افراد بر روی نتیجه های جستجو را در اختیار ما می گذارد.

بعد از گذراندن مراحل ذکر شده کلمه کلیدی با درصد پیشرفت بالا را انتخاب می کنیم.

برای انجام این کار از ابزار Google Trends استفاده می کنیم. به این صورت که محدوده تاریخ را به ۵ سال پیش تنظیم می کنیم و بعد با توجه به نمودار ترسیمی، درصد پیشرفت کلمه را بررسی می کنیم. اگر محبوبیت کلمه کلیدی بالا یا پایدار باشد، کلمه کلیدی انتخاب شده مناسب است.

یک دیدگاه بنویسید